Alla inlägg under november 2013

Av Camilla Larsson - 14 november 2013 13:29

Lovade ju sist att jag skulle uppdatera min blogg oftare men men hur blir detinte då jobb och allt drar igång….. jaja jag ska sluta lova 


Så vad har hänt sen sist… jag måste bara börja med vår lilla goa beagle Isas stora framgångar.

Jaktsäsongen öärjade med att hon och husse drog upp till Jämtland som vanligt för en veckas jakt. De hade det jättebra och detta är alltid en bra igångsättare för Isas säsong.  

Helt okej utsikt på jakten. Isa tar igen sig lite i solen.


Sedan blev hon uttagen till regionsmästarskapet som gick av stapeln i Långberget 30 oktober. Sverige delas in i 3 regioner när det gäller beagelklubbarna. Vi hör till region mitt. Det var 4 stycken som startade och vi visste redan då att de 3 första skulle gå vidare till SM. Detta prov gick kanonbra för Isa och hon tog hem både en 1.a hare och en 2.a hare. Jäk…hon har verkligen tävlingsnerver denna unga dam för hon går nästan som bäst då hon startar på prov.

Detta fina resultat ledde ju inte bara till att hon tog sin andra 1.a här i Sverige ( behövs 3 för championat) utan hon gick och vann hela provet  och blev därmed klar för SM!!!  JIPPIII    vilken bra hund vi har. Husse var så stolt och så nöjd såklart.  


Helgen efter drog de upp till Sveg på tränigsläger tillsammans med ett gäng. Med i gänget finns en kille som är intresserad av valp efter Isa då vi planerar att para henne i bärjan av nästa år.

Sista dagen i Sveg gjorde Isa nåt som var mindre bra med tanke på SM hon tog efter en hare som drog 8 km rakt efter en väg. Då går det undan kan jag lova. Detta resulterade i att hon brände upp sin en trampdyna och var halt när hon kom hem. Inte bra inte bra! Nåja såpa och vatten och vila gjorde att hon tog igen sig under veckan och laddade…


Nu bar det av till BeagleSM 2013 i Bispgården (tror det ligger nånstans uppe vid Sundsvall) och SM gick av stapln mån och tisdag denna vecka. Första dagen kunde inte ha gått bättre då hon drev till en 1.a hare igen! (tog därmed sin sista i Sverige för championatet) . Husse valde då att koppla henne annars hade hon säkert drivit vidare….. det är så himla kul att driva hare. Anledningen att han valde att koppla var att hon skulle spara på sina tassar mest pga sin trampdyna och ladda för dag två. Dag två gick dock inte lika bra. Hon fick tag på 3 harar men fick ingen riktig fart på dem så det blev endast 25 minuters drev.  Men trots detta så räckte hennes resultat till en 3.e plats i SM och nu är hon vidare till Nordiska mästarskapen nästa år!!!  


Vestlunds SA ISA 3.e bästa beagle i Sverige 2013 inte illa…

 

Isa fick med sig ett broderat täcke hem. Men Isa är ju lite liten för att vara beagle så det var alldeles för stort. Det får nog bli Cita som lånar det och låtsas att hon är beagle   bra för Cita iallafall... Kul att ha kvar täcket som ett minne också.


Så vad har hänt på agilitysidan då…


Ja jag börjar med den äldre =)

Den 29 sept var vi på en officiell tävling i Kristinehamns. Där gick Cornelia felfritt och på tiden 34.40s detta räckte till en 2.a plats av 19 startande och hon tog sin första pinne i agilityklass 2 yes där satt den äntligen.  


Cleo har också skött sig och jag är hur nöjd som helst med hennes säsong.


Här kommer de resultat jag är mest nöjd med såklart

20130810 off Hällefors Bk, 0 fel, tid 36.57s, hoppklass 1, placering 1/25 och 1 pinne.

20130825 off Arvika Bk, 0 fel, tiden 34.18s, agilityklass 1, placering 1/18 och 1 pinne.

20130825 off Arvika Bk, 0 fel, tid 33.12s, hoppklass 1, placering 1/19 och 1 pinne.

20131026 off Mora Bk, 0 fel, tid 33.37s, agilityklass 1, placering 1/18 och 1 pinne.

20131026 off Mora Bk, 0 fel, tid 26.54s, hoppklass 1, placering 1/21 och 1 pinne.

Jag är som jag sa så jäk.. näjd med henne hon har alltså tagit 5 pinnar sen jag skrev sist. Totalt har vi tagit 7 pinnar sen i maj . Hon har nu 2 pinnar i agilityklass 1 och 5 pinnar i hoppklass 1 och vi kan därmed söka ett hoppdiplom och det ska jag ju göra.


Tyvärr har jag inte kunnat ladda ner några filmer trots att jag försökt. Så jag lägger upp en bild iallafall .

 


Ja det var väl min agilitysäsong ..nu har vi bara 1 tävling kvar och det är den 1 dec i Hammarö. Där ska jag starta båda två och det ska bli jättekul. Annars tar vi det ganska lugnt och tränar endast på söndagar tillsammans med Sunne. Så nu är det lite vinter vila som gäller men det behöver man också.


Lite mer jakt….


Cleo & Jag  har också varit nere i Säffle och tränat jakt tillsammans med träningsgruppen. Alltid lika trevligt att komma dit och träffa alla. Vi har varit ner 2 gånger och första gången gick vi in för att träna stötar. Alltså man lägger ut fåglar så att man vet vart de ligger och sen kan man träna enbart stöten. Detta är något som vi har haft lite svårt med då Cleo gärna blir för het. Nu gick det däremot väldigt bra. Första stöten så for hon upp och hoppade efter fågeln med öppen mun. Attans att ingen är med och tar kort det hade varit så häftigt att se… hon tog också ett par steg men jag röt nej! Och hon tvärstannade. Nästa stöt satte hon perfekt och jag var sååå nöjd och vi stoppade där. Man ska ge sig när man är på topp =)


 

Såhär fina kan öronen se ut efter sökträning   jaja roligt är det iallafall även om öronen måste rensas på skräp.



Vi har också varit ner för att verkligen köra jakt men tyvärr fick hon inte upp nån fågel. Men hon fick träna sök i alla fall. Första söket gick inte bra då hon var så het att hon mest drog framåt. Sedan gjorde jag 3 släpp till och på slutet gick hon riktigt fint.

Så det är bara att träna vidare


Så till sist lite om Cita.


Under hösten har hon växt och växt. Vi har gått valpkurs med Mari som instruktör och Cita har skött sig ypperligt. Hon är hur lugn som helst och har inte alls jobbigt med andra hundar heller. Hon lyssnar mycket bättre när vi är på kurs än hemma dock .

 

Hon har också varit med husse nån dag på älgjakt och ruggat älg (inte hennes älg men ändå). Och de har också varit i skogen så att hon ska bli skogsvan. Sist de var iväg så skällde hon 2 skall och husse sa att det var på älg så hon kommer säkert att arta sig bra det ser lovande ut .

 

Man ser ju verkligen ut som en riktig älghund nu med pejl och allt   


Lite blandade bilder så här kan det se ut hemma hos oss….

 

Perfekt att matte är ledig på torsdagar då kan man ligga inne o sova och slipper hundgården....


 

Mys i soffan...Isa och Moa myser nästan varje kväll   

 

Se på mig   


   


Perfekt att  va med Minna och äta vinbär tycker Cleo... mums !


Så det var allt för nu, ha det bra // Camilla



Ovido - Quiz & Flashcards