Alla inlägg under augusti 2013

Av Camilla Larsson - 3 augusti 2013 08:01

Ja så var det nu så igen…..det var väldigt länge sen som jag skrev. Lusten för att blogga har liksom inte riktigt funnits där men men så är det väl ibland. O för några dagar sen så gjorde jag en ansats och skrev ett långt inlägg med bilder och allt sen så låste sig datorn och allt försvann…ja ja så kan det gå!


Så vad har hänt jo den 16 juni var jag och Cleo på apporteringskurs. Det var instruktörerna Bolly & Kicki som höll i kursen. De är båda retrivermänniskor  och Bolly har vunnit nordiska mästerskapen för retriver och Kicki har fått fram flera jaktchampion. Så de vet med andra ord vad de pysslar med. Vi var sammanlagt 9 ekipage ( 8 springer och 1 labrador) och vi blev indelade i 2 grupper. Jag kom i en grupp med lite yngre hundar och mer nybörjare vilket kändes jättebra. Vi var 4 stycken.


Vi började vid Bolly och han hade hand om dirigering. Jag har knappt gjort det med Cleo men det hade inte de andra heller så vi inriktade oss på grundträning. Vårt största problem när det gäller apportering är avlämningarna och det vet jag delvis beror på att jag inte tränat det tillräckligt. Vi testade och som vanligt så ”flamsade” och ”svansade” Cleo runt innan hon lämnar. Då berättade Bolly för mig hur jag beter mig då hon kommer. Och han har så himla rätt!!!  Först så stårjag upp, sen hukar jag mig ner, sen sätter jag mig ner för att ta emot hunden osv… hur fa.. ska hon veta hur hon ska göra? Vi började tänka om. Jag skulle visa med mina händer vart jag vill ha det hon ska lämna, viker hon av från mig och ”svansar” runt så är det ett –Nej sedan ett bra då hon gör rätt. Hoppsan var det såå enkelt…nåja nästan! Hon fattade galoppen direkt och tro mig i slutet av passet så var det en himla skillnad på avlämningarna så nu ska vi minsann träna på detta!!


En annan sak som var himla kul vid Bolly var att stoppsignalen satt bäst hos Cleo jämfört med de andra. Detta är jag mycket glad över då det är något som vi haft problem med. Visserligen är det lång väg kvar innan det sitter men det gick jättebra.

  

Vid Kicki så tränade vi markeringar. Ja vad kan jag säga jag har en apporteringstokig hund!!! Hon är snabb ut men njaa inte tillräckligt snabb in igen…detta är något vi får träna på. Och även här avlämningarna så klart. Jag fick faktiskt tipset att leka och busa lite med dummin vilket ha verkar vara tabu förut…men jag tror på detta. Att när hon väl kommer in men den så jaa!! Nu leker vi och så kastar jag dummin och busar runt. Så att det blir kul att komma in till matte och lämna!

Som sagt en mycket bra kurs och många bra och tänktvärda saker med hem i ryggsäcken! Helt enkelt en kanontrevlig dag. Tack än en gång Annette för att du drar med mig på dessa kurser=)

Här några bilder från dagen...

     


Sedan så har vi äntligen kommit igång med vår tävlingssäsong i agility…


Följande tävlingar har avverkats hittills och fler blir det:

11 maj officiell hemma hos oss i Torsby där Björn körde Cornelia i 1 lopp och Cleo i 2 lopp.

Resultat: Cleo 1:a / 23 st i hoppklass.  Cornelia 4:a/8st I agilityklass 2.


12 maj officiell KASK

Tyvärr blev vi diskade I alla loppen men men så är det. Men Cleo fick pris för att hon var domarens favorit i hopploppet och speakern ropade ut att hon var den fräsigaste springer spanieln hon sett!! Jättekul!


6 juni officiell Karlstad Bk: Mycket nöjd med båda damerna.

Resultat: Cleo 10 fel och 10/25 st i agilityn och 5 fel 6/32st i hopploppet

Cornelia 11,40 fel och 9/21 i agilityn och 6,53 fel och 6/21.


13 juli Värmlandsrallyt Karlstad Bk

Här tog Cleo sin första pinne och matte är så glad!!!!

 


Cornelia gick nollade i hinderfel i hopploppet men fick lite tidsfel attans!!! Hon gick jättefint och kunde inte ha gjort det bättre. Surt att det inte räcker tidsmässigt annars hade vi haft vår sista pinne i Hoppklass 2.

Resultaten såg ut så här: Cleo 10 fel och 39/116st i agilityn och 0 fel och 10/108st och en pinne!!!

Cornelia 6,36 fel och 17/75st i agilityn och 1,03 fel och 7/81 st.


16 juli Värmlandsrallyt Kils Bhk

Mycket nöjd med damernas lopp även här. Cleo satte 2 jättefina lopp med endast 5 fel i bägge. Skönt att se att hon & jag börjar komma ihop o loppen.


28 juli Officiell tävling i DalaFloda.

Här är jag mycket nöjd med dagen. Cornelia satte 2 fina lopp med endast 5 fel i varje. Men det bästa av allt för henne var att vi satte kontaktfälten. Vi satte till och med ett bakombyte på balansen något som hon bör klara men inte alltid gör.

Men den största grejen denna dag var väl ändå att Cleo tog sin andra hoppinne i hoppklass 1!!!  Jippi!!

 

Och detsamma gäller mira (carolineochmira.blogg.se) de följs verkligen åt dessa brudar.

Detta lopp gav också en klassvist för Cleo och en andra plats för Mira.


Så det var en liten rapport från våra tävlingar. Nästa lördag drar vi till Hällefors och sedan blir det Arvika också framöver…ska bli jättekul!!

Hade verkligen önskat att jag kunde lägga in fler filmer för jag har flera filmade men det har krånglat för mig så nu skiter jag i det och tar bara bilder!


Annars när vi inte varit och tävlat så har vi tagit det lugnt… hundarna har varit och badat och varit med nere vid stranden vid mina föräldrar.

     

Isa spejar ut över vattnet medans Cita undersöker vad som kan finnas i sanden   


Vi har också varit nere vid sjön vi oss och kastat dummies.

Till och med Cornelia har simmat och hämtat dummies.

 

Vi har också varit på semester i Idre. Hela familjen och 3 av 4 hundar. Lilla Cita är lite förliten för att gå på fjället men de andra har varit med.

  Cleo spejar efter nån ripa... hon vet alt att de finns där ute   


Isa med en strålande utsikt ...visst är det fint! Man såg ända in i Norge! 

 


Vilopaus uppe på fjället! De behövs de med   


Annars har vi som sagt mest tagit det lugnt. Hundarna har nog njutit av att vi har varit lediga och hemma ganska mycket. Jag och barna har varit med hundarna på förmiddan och sedan tagit stranden på eftermiddagarna. När vi är hemma är hundarna livsnjutare.....

   

Cornelia o Cleo tar det lugnt i gräset....

   

Isa njuter av solen på altanen   Det ska va gött o leva....


Så till sist så vill jag visa hur stor vår lilla älghund blivit!

 

Hon har också haft besök av en älghundskompis och kolla in storleksskillnaden. Det är så kul, Acke som är en grannhund är en blandning mellan jämthund och laika och han är 68 cm i mankhöjd och visst är det skillnad på dem men de trivs ändå =)

 

Ja det var en rejäl rapport för det som har hänt under sommaren. Nu ska jag försöka blogga lite oftare framöver.... nu ska jag gå ut och snickra grishage åt mina minigrisar....de har kommit på att de kan rymma och har därför fått var inomhus några dagar...


Ha det gött! // Camilla & de fyrbenta vilddjuren   



Ovido - Quiz & Flashcards