Alla inlägg under maj 2013

Av Camilla Larsson - 5 maj 2013 21:00

Förra helgen kom Björn Solberg från Karlstad Bk upp till oss igen. Han brukar komma upp och köra oss 2 gånger varje år och nu var det dags igen. På fredagkväll och lördan så körde: Mari m Mini, Amanda m Peg, Erika m Vicke och Caroline m Mira ( carolineochmira.blogg.se)

Jag hade bestämt att på fredag kväll så skulle jag bara köra Cornelia och på lördan skulle jag varva Cornelia och Cleo och söndan bara Cleo.

Det belv som jag planerat och trott... Cornelia är superladdad och tycker det är jättekul ungefär första timme men sen ja då tycker hon att nu börjar det bli nog    ja ja då ställs det mer krav på matte  att göra det hela lite roligare men det är inte alltid så himla lätt....

På fredan så körde vi några kombinationer som uppvärmning inför lördans bana och jag det gick bra.

   

Här ser ni att Cornelia tycker att slalom är roligt men tar man om för många gånger så sänker hon tempot mer och mer.

Vi tränade och tittade lite på olika ingångar och Cornelia är rätt säker på slalom men eftersom hon inte har sug på det så ställs det krav på mig att placera mig rätt så att jag kan få henne att köra det på bästa sätt.


På lördan jobbade vi mycket med snäva svängar och att tajta upp loppen för att spara tid. Detta är en balansgång för mig och Cornelia. Hon kan ha vida svängar och vi har inte råd att tappa tid på planen... så det är bra att träna snäva tjat svängar men... samtidigt så får jag inte bli för stillastående då hon saktar av när jag står still...

Vem har sagt att det ska vara enkelt att träna hund   

Vi tränade en del "jackosvängar" och jag man kan väl kalla dem "halvjackosvängar" eller "tysken"


   

Men som jag tidigare nämnt så tröttnar Cornelia och framme vid lunchtid på lördan så hade orken och lusten tagit slut...hon små joggade mest för att jag bad henne så jag valde att nöja mig med dagen för hennes del och plockade ut Cleo istället.


Det vi gjorde på lördan var egentligen lite för svårt för Cleo men hon fick köra så gott hon kunde.

Här försökte jag också tänka på att tajta upp svängarna men framförallt försökte jag tänka på att ta det lugnt och inte stressa i min handling då vi ser att hon då lätt river och drar förbi hindren.

     

Nog ser man att hon har ett annat driv men men det kan lätt bli för mycket av det goda.... hon har lätt för att bli lite för stressad på plan och då river hon.... matte måste prata lugnnntttt    


På söndan så körde Rebecka m Ellie och så Cajsa m Rut. Jag körde enbart med Cleo som jag hade bestämt.


Vi gick då igenom en del grunder , kollade kontaktfält, säck, långhopp och slalom.

Jag som annars mer eller mindre hatat slalom tycker nu att det är riktigt kul..då jag har en hund som älskar slalom!!   Det är så himla kul och vi testade flera ingångar och tittade på hur jag kan träna och nöta in dem.


Sen så måste jag visa en liten roligt grej... vi hade lagt ihop 2 st tunnlar oh då började Cleo gå runt dem. Jag sa då på skoj "tunnel" och hon började leta efter ingång....

 

Jag tänkte vi väntar och ser hur hon löser det....  

Hon försökte hoppa på den....

och sen..  

så hittade hon en öppning och sprang in....  skam den som ger sig   


Sen så kollade vi lite på våra hundars hoppteknik vilket inte är den bästa när det gäller Cleo.

Vi märkte ganska snart att om jag säger "fram" och säger det snabbt så trycker jag på henne för mycket så då drar hon upp sina bakben och river mycket lättare.

Titta på bakbenen...  

Här kommer hon att riva eller är iallafall väldigt nära.

Men när jag säger "fraammm" i ett lugnare tempo så sträcker hon ut sina bakben mer och då är risken att hon river inte lika stor.

Se på skillnaden    

Nu är det till att tänka på mitt sätt på plan och att träna hoppteknik...


Så vad har jag lärt mig av denna helg....

Det är bra att tajta upp svängarna, vara lugn och handla lugnt och bra!

Jag har också bestämt att jag inte ska träna lika mycket med Cornelia utan köra henne mer på tävlingar.

Så idag har jag bara tagit med mig Cleo upp men Cornelia ska tävla ons, lördag och söndag nästa vecka så hon får antagligen nog av agility även denna vecka   

Cleo ska också få köra dessa dagar och på lördag ska Björn starta henne på vår hemmatävling och då blir det officiell debut.


Tack och hej ha det bra!

Ovido - Quiz & Flashcards