Alla inlägg under april 2013

Av Camilla Larsson - 19 april 2013 20:38

Hallå där nu var det ett tag sen sist!


Vi har varit på semester i Tunisien!!  28 grader o sol   vilket inte var helt fel.... Svärmor var hemma och höll ställningarna så alla fyrbenta utom Cornelia var hemma. Cornelia var hos min mamma, pappa och Michelle. Michelle har tagit bra hand om henne...lika bra som Hannes gjorde på sportlovet. O nu har hon lånat samma bokpåse med hundböcker som Hannes haft hemma hos sig! Vi får väl se om det kanske blir hund både i Skäggård och i Backa!


Ja vad har hänt mer....  det tristaste av allt är väl att Isa inte kommer att få bebisar =(  Husse och Isa drog som jag berättade sist ner till den tänkte kavaljeren Zigge. En himla trevlig och fin hane. De var hos Zigges uppfödare och han har varit med vid säkert 60 parningar och han sa att Isa gjorde allt rätt men Zigge var inte riktigt på humör. Vi trodde alla att det kunde bero på att han vid sin senaste parning fått lite ont och kanske inte riktigt vågade. Nu vet vi i efterhand att han parat en annan tik så kanske var det så att Isa var där lite för tidigt eller också var det inte meningen. Hur som helst husse letade efter någon annan hane men nej det finns ingen just nu som vi ville ha som pappa till hennes valpar.

Vi har nu bestämt att vi ska prova med samma hane nästa år och då förhoppningsvis även har någon i reserv.

Synd är det iallafall... vi har ringt o meddelat våra vapintressenter som stod på listan...synd men inget att göra åt!


Helgen efter kullträffen så bar det av ner till Säffle igen för Cleo och mig.

Vi började med ett rejält lydnadspass o eftersom Annette låg i influensa så fick jag och Johnny hålla i dagen och lydnadspasset föll på min lott. Cleo fick då träna passivitet när jag körde de andra och hon skötte det jättebra. Det var flera som var imponerade av henne men jag sa att skenet kan minsann bedra... vänta bara tills vi ska köra fotgående..   vilket inte är vår starka sida. På slutet av lydnadspasset så gjorde vi en övning med apportering, stoppsignal och inkallning. Den gick riktigt bra även om jag har en appoteringstok till hund!

Efter lydnadspasset så var det dags för sökträning... vi hittade inte så mycket fågel men hon fick fågelkänning en gång och då blir hon himla het ... jag fick bra hjälp av Bengt som gick med mig och hjälpte mig med hur jag skulle bete mig när hon blir sådär het....

Det var med andra ord en bra dag i Säffle!


Förra vecka så packade jag och Johan bilen med Cornelia o Cleo och åkte ner till Dogorama för en liten inoff med 2 st hopplopp somräkandes ihop till ett resultat som en lite cup.

Vi var 8 st largehundar och Cornelia kom 2:a och Cleo 3:a.

Cornelia gick riktigt bra men med en vägran i första loppet, där hon vägrade framför en tunnel....vet inte riktigt varför men jag hade kanske för bråttom. Andra loppet gick hon dock felfri!

Cleo hade lite jobbigt med alla hundar som gläfte och skällde... hon var helt klart påverkad av miljön så jag var himla nöjd med att hon kunde koppla bort dem på planen.

Första loppet med henne så var hon slarvig på hindren och rev ett. Hon stötte också i flera men lyckade satt inte riva dem. Andra loppet blev vi diskade för hon var mer yvig i svängarna och jag skötte inte min handlig tillräckligt bra.

Husse filmade alla loppen men jag ska försöka få in Cleos första o Cornelias andra lopp så ni får se.


  Cleos första lopp här ser man också hur trångt det var och att publik med hundar sitter ganska nära henne.



  Cornelias andra lopp....Nollade   


Är hur som helst näjd med resultatet... och ser fram emot att få köra igång på allvar nu...


Nästa helg kommer Björn upp o kör oss då blir det Cornelia på fredagkväll, cornelia och Cleo varvat på lördag och enbart Cleo söndag.... kul!!!


Sen är agilityplanen en inoff i Kil 8 maj, hemmatävlingen 11 maj ( Björn ska köra dem) och off i Karlskoga 12 maj.


Ja ja jag får återkomma med mer info framöver.. ha det gött!  

Ovido - Quiz & Flashcards