Alla inlägg under augusti 2012

Av Camilla Larsson - 25 augusti 2012 21:37

Jag har inte skrivit sen vattenprovet å det beror mycket på att jag börjat jobba. Det har gått i ett nu de senaste två veckorna så det har tyvärr inte funnits så mycket tid till hundträning.
Men varje morgon innan jobbet så är jag o de fyrbenta ute o springer en runda som tar ca 15 min. Detta sker alltså vid halv sextiden o då är det i stort sett bara vi, rådjuren o tidningsköraren som är i farten... ;) mycket skönt att komma igång på morgonen!

I onsdags var jag o Cleo ner till Säffle o tränade en sväng m Anette. Vi tränade sök där det både luktade kanin o fågel.
Jag har ett litet problem m Cleo o det är att hon måste få ner nosen mer o jobba där nere vid marken o inte i vind.
Jag ska nu hårdträna sök o söksignalen samt träna på markeringar o dirigering.... mycke jaktträning blir det...men nästa helg blir det bara agility!
Nästa helg kommer Björn upp o då kör jag Cleo på fredan o Cornelia lör söndag. Det ska bli himla kul!
Nej nu ska jag snart krypa i kojs för imorgon bär det av till crossbanan. Då ska Emil köra sin första crosstävling.
Så jag skriver mer nästa gång :)

Av Camilla Larsson - 11 augusti 2012 17:47

Idag har Cleo o jag varit i Villingsberg utanför Karlskoga o gjort vattenprov för spaniel. Det kom 7 hundar till start o av dem blev 6 st godkända. Från Cleos kull var det 4 st med. Christian var där med Cindy, Johnny m Charlie, Katarina med Ted ( Chap) o så vi. Alla i kullen blev godkända o jag hoppas o tror att Christian var stolt! Anette o Keso blev också godkända o Stefan m cockern Ozzy.
Det var ett enklare prov än vad vi har tränat på vilket lugnade mina nerver en aning.
Vi fick ställa upp nån meter från strandkanten. Sedan tog jag av kopplet. Domaren Olle sa då - akta så att hon inte knallar. Men jag tänkte att Cleo har inte brukat gå innan kommandot så jag gör som jag brukar. Skytten sköt, domaren pickade mig lätt på axeln o jag skickade henne på " cle" . Fullt ös ut i vattnet! Inga problem att hitta anden, vände in bra, jag berömde
hon kom ända in o då var jag så nervös för avlämningen! Hon kom jag sträckte ut handen o tog anden helt lugnt. Yes! Nu var vi klara!
Kritiken
Stadig i skott o kast,går i vattnet, simmar bra, markerar , ok avlämning- godkänt spanielvattenprov.

Efter provet satt vi o pratade o åt.
Sedan tog vi en syskonbild av Via-Edbergs c-kull .... ja iallafall delar av den ;)

En lyckad dag!

Av Camilla Larsson - 10 augusti 2012 13:04

De senaste dagarna sen vi kom hem från idre så har vi inte gjort så mycket..... har tränat lite agility på hemmaplan och lite vattenapportering.

Igår var Anette & Keso o Johnny & Charlie ( Cleos bror) hit och vi var nere vid sjön och tränade inför vattenprovet i Villingsberg imorgon.  Träningen gick sådär... Cleo har inga problem att gå i vatten, hon simmar bra nu. Problemet kommer då hon känner vittring av fågeln och inte hittar den direkt... hon blir så himla het och frustrerad så hon bara letar och letar.... När hon sen hittar den så simmar hon in jättebra men sen kommer nästa problem... hon släpper den lite för tidigt. Hon lämnar alltså inte av den bra till mig.

Ikväll ska vi gå ner och bara köra avlämningar ( läxa från Anette) för kan hon springa så kan hon fa.. springa med en fågel i munnen också!!  ( Anettes ord    )

Så vi ska altså köra ett hårdpass med enbart avlämningar ikväll o sen hålla tummarna för att det funkar imorgon!!!  


Jag återkommer med resultat från vattenprovet imorgon... nu ska jag gå ut och såga brädor till staketet,,,


Ha det gött/ Camilla

Ovido - Quiz & Flashcards